Laatu on yskityiskohdissa. Kuva: |
Alkuun hämmästystä aiheutti perehdytyksen määrä. Sitä oli monta päivää ja monen ihmisen kanssa. Ohjelmaan oli sovittu perehdytykset jokaisen yksikön vetäjän kanssa. He kertoivat esimerkiksi siitä, miten heidän yksikkönsä toimii ja miten jokin tietty tehtävä hoidetaan heidän kannaltaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Kun olen tästä muutamalle kaverille kertonut, ovat oikeastaan kaikki olleet kateellisia. Useimmissa työpaikoissa perehtyminen hoidetaan menetelmällä "Tuossa on sun kone, tuossa on sun sähköposti ja tuossa on sun työt. Ryhdypäs hommiin."
Tietojärjestelmät eivät ole mitään ilman ihmistä. |
Sain opetella erilaisten järjestelmien käyttöä rauhassa. Perehdytysten lisäksi työpaikan toimintatapoihin pystyi tutustumaan myös kirjallisesti, laatukäsikirjan avulla. Toisin kuin monessa muussa paikassa, laatukäsikirja ei ole unohdettu asiakirja vaan oikeastaan sitä voisi kuvata koko toiminnan selkärangaksi. Sieltä löytyy vastaus melkeinpä kaikkiin kysymyksiin, lisäksi siellä on suoraan tulostettavia ohjeita asiakkaille ja niin edelleen.
Pudotus kylmään veteen? Kuva: Robert Newman / Pinterest (muokattu). |
Hyvä perehdytys ja toimintakäsikirja. Enpä olisi uskonut tällaisia asioita hehkuttavani! Mutta ne taitavat olla vähän niin kuin hyvä työyhteisö ja esimies. Joskus niiden merkityksen huomaa vasta sitten, kun niitä ei ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti